Monday 7 February 2011

Tillbaka till verkligheten

I dag var första dagen tillbaka i skolan sedan mitten av december. Av någon anledning så vill man alltid vara lite extra fräsch första dagen efter lov. I alla fall jag. Jag vet inte varför eller vem jag försöker imponera på, men det känns lite som en ny start varje gång. Därför tog jag i morse på mig några av mina bättre kläder och klev upp lite extra tidigt så jag hade tid att sminka mig. Tittade mig själv i spegeln en sista gång innan jag gick till bussen, fräsch och ganska nöjd. Jag är lite tidig, det är jag alltid eftersom bara tanken på att vara sen ger mig ångest. Jag har faktiskt aldrig under de här snart 3 åren varit sen till en enda lektion. Jag står och väntar utanför lektionssalen. Där kommer någon jag brukar prata med, men jag har glömt bort vad hon heter. Hon säger ´hej Karin, vad trött du ser ut` och innan jag har hunnit svara så kommer ´vad har du gjort som ser så trött ut?´. Så mycket för min fräscha look. Fan tänker jag innan jag svarar ´ehh, jag har typ rest och så har jag varit sjuk och så var jag uppe sådär jätte sent igår kväll för att, ja du vet, jag kunde inte sova`. Lögn. Jag har varken varit sjuk eller varit uppe sent och reste det gjorde jag ju i lördags, men jag vill inte se ´trött´ ut utan anledning. Mest av allt ville jag bara säga ´har du sett dig själv i spegeln eller?´ eller ´ja, för du ser ju så jävla pigg ut´ och sen bara liksom slänga runt med huvudet och titta åt ett annat håll, sur. Men det skulle ju bara ha varit jätte töntigt. Jag är ju tros allt nio år äldre än den här tjejen i miniklänning, super plattat hår och fusk läder väska som står framför mig med ett stort leende. Just då, när jag tittade på henne kunde jag ju inte annan än att tycka om henne och hennes naiva ärlighet. Den där naiva tron att trött det ser man bara ut om man har gjort något roligt kvällen innan, inte bara för att det är måndag morgon. Nästa gång jag ser mig i spegeln och ser sådär skit trött ut så ska jag tänka att alla som lägger märke till hur trött jag ser ut måste ju tro att jag har haft skit kul kvällen innan. Det känns bra att tänka så, eller ja, då vill man ju till och med se trött ut. Dagens lärdom: graden av fräschör ligger i betraktarens ögon (eller andra sinnen) och påverkas av faktorer såsom ålder.

1 comment: